Millennials zijn perfectionistischer dan ooit. Hoe stel je minder hoge eisen aan jezelf.

Vaak wordt van millennials gedacht dat ze lui zijn. Instant gratification zou een van de oorzaken zijn. Met één druk op de knop een stimulans om je goed te voelen. Dit is niet het probleem van deze generatie. Maar wat is het dan wel? Het probleem is continu te hoge eisen aan jezelf stellen – de lat ligt te hoog. Millennials zijn perfectionistisch. Meer dan ooit. In dit artikel ga ik dieper in op de oorzaken en geef ik handvatten hoe je minder hoge eisen aan jezelf stelt.

Sociale druk

Het probleem van te hoge eisen aan jezelf stellen ligt meer in de continue druk van de sociale omgeving om de beste versie van jezelf te worden. Het perfecte leven nastreven, de perfecte medewerker, het perfecte dieet of dat alles mogelijk is als je maar hard genoeg werkt. Of continu vergelijken met je collega’s, vrienden, ondernemers of digitale nomaden die ‘wel’ succesvol zijn

Te hoge eisen

Door te denken dat deze personen de norm zijn, legt de millennial continu te hoge eisen aan zichzelf. Ze willen ook dat succes, dat lichaam of die levensstijl. Echter, al deze personen zijn niet de norm, maar de uitzondering. Uitvergroot door de massamedia. Waar deze personen in uitblinken, falen ze in andere aspecten van hun leven, maar daar wordt (bijna) niet over gesproken.

Een demografische generatie

Met de millennials wordt een generatie bedoeld.

Volgens Wikipedia is er geen eenduidige definitie van millennials, maar meestal wordt gehanteerd als geboren tussen 1980 en 2000, ook wel generatie Y genoemd. De ouders zijn van de babyboomgeneratie (1940-1965) of van de generatie X (1960-1980).

Nu snap ik dat je denkt:

‘Ja daar heb je weer zo’n label als ‘millennial’.’

Ik houd persoonlijk ook niet zo van labellen, maar het helpt in dit artikel beter te duiden waar we het over hebben.

Millennials zijn perfectionistischer dan ooit

Uit onderzoek blijkt dat millennials perfectionistischer te zijn dan ooit. 10 procent kan niet voldoen aan zijn eigen eisen en een stijging van 33 procent die denkt niet te kunnen voldoen aan de eisen van hun sociale omgeving (bron: chivo.nl).

10% kan niet voldoen niet aan zijn eigen eisen

Een stijging van 33% die denkt niet te kunnen voldoen aan eisen van hun sociale omgeving

De lat ligt gewoonweg te hoog en continu de lat te hoog hebben liggen geeft stress. Veel stress. Het kan o.a. leiden tot een burn-out of zelfs een depressie.

De norm is veranderd

Door de massamedia (mobiele telefoon, internet, social, tv etc) worden continu de uitzonderingen uitgelicht. Het geeft het idee dat dit de nieuwe norm is. Meer informatie over het verschuiving van de norm kun je lezen op chivo.nl.

De uitzonderingen falen ook

Waar de uitzonderingen in uitblinken, falen ze in andere aspecten van hun leven. Je kunt namelijk niet in alle aspecten van je leven uitblinken. Daarbij zal je opofferingen moeten doen. Wil je bijvoorbeeld het perfecte lichaam, dan zal je 5 dagen per week moeten beuken in de gym en houden aan een streng dieet. Succesvolle ondernemers die 80 uur draaien zullen weinig tijd hebben voor vrienden of een relatie. Goed zijn in het versieren van vrouwen (of mannen) kan narcistische trekken veroorzaken. En je kunt je afvragen wat het met een persoon doet die op Instagram continu bezig is met het perfecte leven na te bootsen.

Klachten onder millennials

Ik zie onder millennials veel klachten die veroorzaakt worden door deze te hoge eisen. Klachten als stress, negatief zelfbeeld, laag zelfvertrouwen, weinig zelfcompassie, burn-out klachten of zelfs een depressie.

Ik begrijp dan ook dat er in Amsterdam (en volgens mij in de rest van Nederland) er een enorme wachtlijst is bij psychologen. Ook coaches hebben het druk. Opmerkelijk is dat veel millennials zelf zijn gaan coachen op dit onderwerp. Gedreven door hun eigen klachten of hun omgeving.

Dat iedere ervaringsdeskundige een coach word juich ik toe. Ik gun het iedereen, maar zorg wel dat je hiervoor een goede opleiding doet. Want soms kun je met goede bedoelingen de klachten versterken of zijn er contra-indicaties. Zelf ben ik opgeleid tot vitaliteitscoach en doe veel aan bijscholing. Daarbij ben ik aangesloten bij de Beroepsvereniging van Vitaliteitsprofessionals (BOvV).

Ik hoor je denken:

“Okok… Interessant, leuk, maar ook beetje negatief allemaal Ron…

Stel. Je hebt een punt. Wat kan ik er aan doen dan? Hoe stel ik minder hoge eisen aan mijzelf? Ik wil wel dingen in het leven, ik heb ambities. Hoe kan ik minder hoge eisen aan mezelf stellen en toch mijn doelen behalen?’

Dat kan ook zeker. Doelen nastreven en ambitieus zijn. Je kunt ook ergens in uitblinken zonder dat het ten koste gaat van jezelf of je omgeving.

Hieronder tips om minder perfectionistisch te zijn en toch je doelen behaald. Je leer hoe je meer zelfcompassie krijgt en hoe je beter accepteert wie je bent.

Tips om minder hoge eigen aan jezelf te stellen en jezelf meer te accepteren.

Tip 1: Inzetten van je sterke eigenschappen

Focus niet op je zwakke- maar op je sterke eigenschappen, je talenteen. Maak van je sterke eigenschap met cijfer 7 of 8 een dikke 10.Hierdoor krijg je meer zelfvertrouwen.

Als je vaker dingen doet waar je goed in bent en ook die je leuk vindt, zul je zien dat je vaker in een flow terecht komt. Hierin kun jij uitblinken!

Kanttekening. Je wilt niet doorslaan in je sterke eigenschap. Bijvoorbeeld je sterke eigenschap is zorgzaamheid, maar je zorgt teveel voor anderen in plaats van je zelf. Dan is het beter om zorgzamer te zijn voor jezelf.

Wil je weten wat je sterke eigenschappen zijn? Stel jezelf deze 2 vragen

  1. Wat gaat mij makkelijk af waar anderen moeite mee hebben
  2. Waar krijg ik complimenten over?

Een andere optie is het aan drie personen in je omgeving te vragen wat je sterke eigenschappen zijn.

Je kunt ook gratis de Value In Action (VIA) test afnemen (taal kun je aanpassen naar het Nederlands).

Tip 2: Doe meer dingen waar je bang voor bent

Een cliché, maar do one thing that scares you, is zeker waar.

Do one thing each day that scares you

Je zelfvertrouwen is gekoppeld aan ergens competent in zijn. En je wordt competenter door te doen. Dus ACTIE.

Kies een aspect in je leven, thuis of op het werk, waar je je onzeker over voelt. Ga op dit aspect actie ondernemen om hierin beter te worden.

Bijvoorbeeld: vind je het moeilijk om een vrouw of man aan te spreken? Ga dit oefenen. Begin klein. Bijvoorbeeld door een medewerker van de supermarkt aan te spreken (waar ligt de kaas) of groet wat vaker mensen in je omgeving. Begin klein en wordt beter.

Tip 3: Wees je eigen beste vriend

Wees vriendelijk voor je zelf. Vervelende dingen overkomt iedereen. Niet alleen bij jou. Behandel jezelf zoals je je beste vriend(in) zou behandelen. Zorg dat je stemmetje in je hoofd, de interne criticus, te beschouwen als je beste vriend. Als je een keer faalt, brand je zelf dan niet af. Vraag je af als een goede vriend dit zou overkomen, wat zou ik dan zeggen of doen?

Dus wees wat liever voor je zelf. Fouten maken mag. Sterker nog, zonder fouten maken (en daar van leren) geen voorruitgang.

Tip 4: Leer ontdekken WAT echt belangrijk is voor jou

Welke dingen in het leven zijn echt belangrijk voor je? Is het echt dat perfecte lichaam of succesvol zijn? Moet je veel reizen naar verre landen omdat mijn omgeving dat doet of omdat ik het echt wil? Streef naar wat écht belangrijk voor je is.

Tip 5: Leer ontdekken WIE echt belangrijk is voor jou

Wie in jouw leven zijn belangrijk? Wie van deze personen voldoen aan je normen en waarden? Je sociale omgeving is besmettelijk, kies daarom een positieve omgeving. Zijn de personen in je omgeving echt van meerwaarde? Of wil je er alleen graag bij horen? Kies voor je zelf.

Wie is belangrijk voor je? Kies 5 personen uit deze 3 categorieën: familie, vrienden en werk. Wat valt op? Wie vallen er buiten? En waarom?

Tip 6: Stop met onmogelijke eisen stellen aan jezelf

Er is niks mis met dingen goed te willen doen, maar ga niet altijd voor de 100% wetende dat je het niet zult halen.

Als je altijd voor 100% gaat, probeer eens of 80% ook goed genoeg is. Perfectionisme is niet voor niks de productiviteit killer nummer één.

Twijfel je aan of het goed genoeg is? Vraag je beste vriend(in) of hij het goed genoeg vindt. Dit geeft perspectief.

Tip 7: Stop met vergelijken met anderen

Continu vergelijken met anderen is destructief. Er is namelijk ALTIJD een persoon die beter is dan jij op een bepaald vakgebied. Maar besef ook: jij bent op een bepaald aspect ook BETER dan een ander.

Je kunt wel naar anderen kijken ter inspiratie. Daar is niks mis mee. Maar jezelf vergelijken geeft een onrealistisch beeld.

  1. Vergelijk niet met iemand anders maar met de persoon die je gisteren was.
  2. Er is altijd iemand die jouw probleem ook heeft, maar hier vrede mee heeft.

Sommige problemen vergen geen oplossing, maar ligt de oplossing in het accepteren van het probleem. Zelfacceptatie en Jezelf lief vinden is belangrijk. Je bent je beste vriend. Fouten maken mag. Het hoort bij het leven. Je bent niet perfect en je zult het nooit worden. Niemand zal dit ooit worden. Omarm je imperfectie en je leven wordt zo veel mooier :)

Tip 8: Doe het op je eigen manier

Je bent uniek. En daarmee ook hoe jij je doel gaat behalen. Kijk wat voor jou werkt, en niet zozeer naar het pad wat een ander heeft bewandeld. Vertrouw op de dingen die voor jou werken en doe daar meer van. Met het opzetten van mijn bedrijf Full Bloom heb ik ook veel goed bedoelde adviezen gekregen. Veel heb ik toegepast, maar ik heb ook continu gekeken welke manieren bij mij passen. En dat heeft mij veel rust gegeven.

Tip 9: Focus niet op perfectie maar op verbeteren

Focus niet op dingen perfect willen doen, maar vaker wat je kunt doen om het iets beter te maken.

Tip 10: Doe vaker dingen die je leuk vindt

Doe vaker dingen waar je blij van wordt. We doen al zoveel ‘ moetjes. Ga daarom vaker spelen zoals voetballen, frisbeeën, fietsen in de natuur, naar het strand, rondje lopen in het bos met een vriend(in), ga een koffie of thee doen in je eentje ga jongleren, etc.

Vraag jezelf:

  • Waar kijk ik deze week / maand naar uit?
  • Waar word ik blij van?
  • Welke dingen kan ik in mijn eentje doen?

Tip 11: Wat is het ergste wat je kan overkomen?

Vraag je vaker af: Wat is het allerergste wat er kan overkomen als ik deze taak niet perfect uitvoer. Dit helpt om zaken wat minder serieus te maken en het geeft perspectief.

Tip 12: Stop met jezelf neerhalen

We zijn allemaal onze eigen grootste criticus. Als we ‘falen’ zijn we genadeloos naar ons zelf. Besef dat falen bij het leven hoort en dat we daar van kunnen leren. En door te leren, en actie te ondernemen, groeien we als mens.

Tip 13: Vier vaker je successen

Door vaker je successen te vieren ervaar je meer voldoening en het vergroot je zelfvertrouwen. Schrijf daarom elke dag 2 of 3 successen, of waar je dankbaar voor bent. Meer uitleg over deze oefening in dit blog artikel.

Ik hoop dat je wat kunt met deze tips om net wat minder hoge eisen aan jezelf te stellen! Wil je meer weten of perfectionisme en hoe je dit kunt minderen, lees dan perfectionisme en hoe je er mee kan stoppen

Succes!

Het is trouwens een langer artikel geworden dan ik had bedacht. Heeft iets met perfectionisme te maken denk ik ;)

Photo by Austin Distel on Unsplash