De perfecte powernap

Als volwassenen heb je gemiddeld zes tot negen uur slaap nodig. Te weinig slaap verlaagt je productiviteit, verhoogt de kans op het maken van fouten en het vormt een stevig gezondheidsrisico.

Dit weet je wel, maar vaak lukt het niet om voldoende slaap te pakken. Bijvoorbeeld een baby die ’s nachts om aandacht vraagt, je moeite hebt om in slaap te komen of je draait onregelmatige ploegendiensten. Of je hebt er gewoonweg geen zin in, kan natuurlijk ook, om voldoende slaap te pakken. Dan zijn dutjes doen ideaal.

Omdat dutjes doen niet zo stoer klinkt noemen we het met zijn allen de powernap. ;)

De powernap: hoe lang?

Uit onderzoek blijkt dat er drie perfecte powernaps zijn na gelang van het doel:

  • 6 – 30 minuten: verhoogt scherpte en alertheid.
  • 30 – 60 minuten: verhoogt creativiteit.
  • 90 – 120 minuten: je bent aan het herstellen.

De powernap: hoe laat?

Het ideale tijdstip voor een powernap is zes uur na het wakker worden en duurt maximaal drie uur. Voorbeeld: je wordt wakker om 06.30 dan is je ideale tijd voor een powernap tussen 12.30 en 15.30.

Word je ellendig wakker na een powernap probeer dan de tijd in te korten naar bijvoorbeeld max 30 minuten. Ook al denk je niet te slapen tijdens een powernap, door het sluiten van je ogen registeren je hersenen het wel als slaap. Dus je ‘slaapt’ wel.

Wil je tips om beter te slapen zodat je geen powernap meer nodig hebt? Download de gratis slaap checklist met 38 tips.

Serieuze hulp nodig?

Op zoek naar serieuze hulp? Bekijk dan de mogelijkheden voor slaap-coaching en vraag een gratis intakegesprek aan.